Završen 4. Beogradski festival evropske književnosti

Beograd, 27. juna 2015. – Četvrti Beogradski festival evropske književnosti završen je sinoć književnim večerima jedne od najpoznatijih francuskih romansijerki Florans Noavil i Nemanje Rotara, pisca knjige Sutradan posle detinjstva, kao i projekcijom gotovo nepoznatog celovečernjeg igranog filma Miroslava Antića Doručak sa đavolom.
Bilo je ovo najuspešnije izdanje Beogradskog festivala evropske književnosti. Tokom četiri dana programa brojna publika je u odličnoj atmosferi i sa velikim interesovanjem pratila čitanja i razgovore sa poznatim evropskim i domaćim piscima. Beogradski festival evropske književnosti predstavio je četiri celovečernja multimedijalna književna programa: šest čitanja, panel o statusu savremene kulture, četiri projekcije filmova nastalih po savremenoj književnosti u okviru retrospektive Književnost na filmu i izložbu grafika Branka Đukića Mixed Media.
Ovogodišnji Beogradski festival evropske književnosti obeležili su najprevođeniji slovenački pisac Drago Jančar, nemački romansijer i esejista Jozef Haslinger, romanopisac i pripovedač iz Luksemburga Gi Helminger, francuska književnica Florans Noavil. Zajedno sa ovim poznatim evropskim piscima, na Festivalu su učestvovali i domaći pisci Ana Ristović i Nemanja Rotar.
Fokusirajući se na izabrane pisce, Festival je privukao pažnju javnosti i medija predstavljajući se kao inovativna i dinamična tačka susreta i promocije savremene književnosti. Istovremeno, osnovni koncept Festivala koji počiva na kombinaciji čitanja i razgovora potvrdio je svoju snagu i privlačnost za publiku, ali i naglasio koliko je u javnom prostoru nedovoljno razgovora o književnosti i kulturi.
– Kada pišem, ja uvek polazim od konkretnog ličnog iskustva. Tako je bilo i sa romanom Vezanost. Ova ljubavna priča ne bi nastala da ja nisam imala, kao vrlo mlada, ljubav sličnu mojoj junakinji, sa starijim muškarcem. U jednom trenutku svog života morala sam da se pozabavim tom temom. Danas kada je ovaj roman preveden na mnoge jezike, čak i na bengalski, mislim da znam zašto je on privlačan mnogim čitaocima, i to iz sasvim različitih kultura. Vezanost nije samo roman o ljubavi, to je i roman o zaljubljivanju, o tome zašto se i kako zaljubljujemo, šta nas to privlači nekom drugom, i to baš nekom konkretnom drugom među svima ostalim. Ljudi različito žive u Beogradu, Parizu, Limi ili Stokholmu, ali se iz istih razloga zaljubljuju i vole, i iz istih razloga plaču i pate. To me je privuklo da osvetlim u svom romanu tu dinamiku odnosa među ljudima, kako nastaju i kako potom, u nekom trenutku, nestaju. I još sam jedno htela da učinim. Obično se u romanima Lolite prikazuju iz muškog ugla. Ja sam htela da napišem roman u kome će se o Loliti govoriti iz ženskog ugla. U mom romanu Lolita je progovorila – rekla je Florans Noavil, autorka i nagrađivane i prevođene biografije Singer, kao i provokativne knjige o aktuelnoj ekonomskoj krizi Završila sam ekonomiju, izvinjavam se zbog toga.
Nemanja Rotar je na 4. Beogradskom festivalu evropske književnosti predstavio novo izdanje romansirane biografije Miroslava Antića Sutradan posle detinjstva. Ova knjiga se čita kao uzbudljiv roman o pesniku i boemu koji je obeležio jedno vreme, ali i o njegovom dobu, 70-tim i 80-tim godinama, i o vremenu u kome žive današnji Antićevi čitaoci. Rotarova knjiga doživela je veliki uspeh kod čitalaca i kritike. Za nekoliko meseci knjiga je doživela dva izdanja, kao i čitav niz promocija širom Srbije.
– Vreme Miroslava Antića i naše vreme potpuno se razlikuju. Pesnici su nekada bili slavni i poznati, o njima se govorilo i oni su drugima bili uzor. Danas su uzor akteri sa estrade i zabave. Miroslav Antić je ostao pesnik koga čitaju i čije stihove znaju. Putujući po Srbiji na promocije knjige, još jednom sam video koliko on ima čitalaca i poklonika. On je pesnik koji kod svakoga budi emociju. On je pisac svih naših detinjstava. Želeo sam da napišem knjigu o njemu kako bih bolje i neposrednije razumeo njegovo vreme, ali i kako bih iz te perspektive sagledao naš današnji trenutak – rekao je Nemanja Rotar u razgovoru sa Marijom Nenezić.
Četvrti Beogradski festival evropske književnosti završen je projekcijom igranog filma Miroslava Antića Doručak sa đavolom iz 1971. godine. Doručak sa đavolom je najznačajnije Antićevo ostvarenje na filmu. U ovom filmu, u kome uloge tumače, između ostalih, Mira Stupica, Velimir Bata Živojinović, Pavle Vujisić i Dragomir Bojanić Gidra, Antić prikazuje osetljivu političku temu o zlostavljanju vojvođanskih seljaka tokom kolektivizacije ruralnih područja odmah nakon oslobođenja. Za ovaj film Miroslav Antić je dobio Zlatnu pulsku arenu za scenario, ali se film, ubrzo posle toga, zbog svoje izrazite kritičnosti prema ideologiji vladajuće partije našao u „bunkeru“.
Organizator 4. Beogradskog festivala evropske književnosti je Izdavačka kuća Arhipelag, u saradnji sa Domom omladine Beograda.