Bravurozan tekst

Srđan V. Tešin

Neveliki roman govori o dva traumatična događaja koja se prepliću i nasleđuju generacijama. Jezički i psihološki bravurozan tekst.

Beograd, 6. oktobra 2023.

Jun Fose: To je Ales, Arhipelag, Beograd, 2009.

OVO JE ROMAN norveškog pisca čije su knjige prevedene na više od četrdeset jezika. Fose je jedan od najvažnijih savremenih svetskih dramskih pisaca. Ovaj neveliki roman govori o dva traumatična događaja koja se prepliću i nasleđuju generacijama. Prvi se dogodio 17. novembra 1897, kada se, ispavši iz svog poklon-čamca, mali Asle utopio, a drugi govori o jednom utorku, krajem novembra 1979, kada je, negde u dubinama fjorda, nestao dečakov imenjak i potomak. Ove dve smrti potcrtavaju odnose između junaka romana: Ales, Ulava, Kristofera, Brite, dvojice Aslea i Signe.
U rasponu od nekoliko stotina godina, uz tamne vode fjorda, porodica utopljenika neprekidno živi u Staroj kući prepunoj duhova prošlosti. Prazninu-koja-proždire vidi Signe i plaši je se. S pravom. Roman je pisan u ispovednom tonu, bez jasne interpunkcije i rečeničkih zakonitosti; u njemu se prepliću različiti glasovi koji se ponekad ne mogu razlučiti. Jezički i psihološki bravurozan tekst.

TIPIČAN ODLOMAK: „To je Ales, pomisli i vidi Ales i njenu gustu crnu kosu, njena mala stopala, njene uske kukove. To je Ales. Ona je majka mog pradede, Kristofera, koji je imao sinove deda-Ulava, i Aslea, onog po kom sam ja dobio ime, onog koji se utopio sa samo sedam godina, onog koji je dobio lep maleni čamac za svoj sedmi rođendan i koji se istog dana utopio, dok se igrao čamcem dole u Uvali […]“

PRVA REČENICA GLASI: „Vidim Signe kako leži na klupi u dnevoj sobi i gleda poznate stvari […] gleda ne videći, i sve je kao što je bilo, ništa se nije promenilo, ali je ipak sve drugačije, razmišlja ona […]“

POSLEDNJA REČENICA GLASI: „[…] i ona ga pogleda i onda skrene pogled sa njega i upravi ga u prazno i onda stavi obe ruke na stomak i sklopi ruke i čujem Signe kako kaže Dragi Isuse, pomozi mi“

KADA BI OVA KNJIGA IMALA MIRIS: zapahnuo bi vas miris luke.

PRONAĐITE SLIČNE KNJIGE: među mnogim knjigama o melenholiji.